Ikonkiállítás vs. szépsarok

Ikonkiállítás vs. szépsarok

Az ikonkiállítások ellen a klasszikus érv: az ikon nem kiállítóterembe való, hanem templomba vagy szépsarokba. Azt gondolom, akit kicsit is megérintettek az ikonok, érti miről szól ez az ellenvetés: ez egyfajta figyelemfelhívás arra, hogy az ikon az imádsághoz kapcsolódjék, ne szimpla művészet legyen. 1949Tovább
A rilai Rafael-kereszt

A rilai Rafael-kereszt

A bulgáriai Rila olyan a bolgároknak, mint nekünk Pannonhalma: szent hely ahol a nemzeti önazonosság és a hit összefonódik. A monostor egyik kincse a rilai Rafael-kereszt.  1954Tovább
Alexandriai Szent Katalin ikonja

Alexandriai Szent Katalin ikonja

Alexandriai Szent Katalin a hagyomány szerint előkelő családból származott: az egyiptomi kormányzó lánya, Maximianus császár (305-313) uralkodása idején. Jó képzésben részesült, az ókori Alexandria egyébként is a kor egyik tudományos központja volt, így a legjobb tanároknál tanult. Szép is volt – nyilván, hát sok kérője akadt, de ő szüleinek kijelentette, hogy csak ahhoz megy férjhez, aki felülmúlja őt gazdagságban, szépségben és bölcsességben... 1933Tovább
Nagy Konstantin és Szent Ilona császárné

Nagy Konstantin és Szent Ilona császárné

Nagy Konstantin és Szent Ilona az ikonokon gyakori páros: anya és fia. De jó, ha tudjuk, hogy az egyes felekezetek másként vélekednek Nagy Konstantin császárról. Szent Ilona szerencsére mindegyik felekezet által tisztelt szent; az ikonjukról és az életükről - lásd alább. 1925Tovább
Szent Ciprián és Jusztina ikonja

Szent Ciprián és Jusztina ikonja

Rontás? Átok? Most megtudhatod melyik szentek segíthetnek...  A legenda szerint Jusztina, egy antióchiai szép keresztény szűz volt, Krisztusnak szentelte magát imádsággal és böjttel a töltötte idejét. Ciprián pedig eredetileg egy antióchiai pogány boszorkánymester volt, 1921Tovább
Háromkezű Istenszülő ikon

Háromkezű Istenszülő ikon

A Háromkezű Istenszülő ikon eredetét az ortodox hagyomány így magyarázza: III. Leó bizánci császár az ikonrombolás idején, 730-ban, nyílt rendeletet adott ki, amely megtiltotta a szentek képeinek készítését és tiszteletét. Ebben az időben lépett föl Damaszkuszi Szent János költő és egyházatya, s megírta beszédeit a képrombolók ellen. 1733Tovább
Neszebári Hodegetria ikon

Neszebári Hodegetria ikon

Ez az ikon az egyik legszebb és legkeresettebb ikonunk - méltán: elegáns, szépen kidolgozott, a hagyományos formáknak megfelelő munka. Ha ezt választod ajándéknak, nagyot nem tévedhetsz, legyen az születésnap, papszentelés, házassági évforduló. Egy hozzá illő Krisztus ikonnal akár egy család házi oltárának, szépsarokjának alapjait is alkothatja. 1723Tovább
Antióchiai Szent Margit ikonja

Antióchiai Szent Margit ikonja

Antióchiai Szent Margit, akit a keleti egyház Szent Marina néven tisztel - közös szentje a Krisztus-hívők közösségének. A középkorban a 14 segítő szent és a négy fő szűz  (Alexandriai Szent Katalin, Szent Borbála, Szent Dorottya) közé sorolták nyugaton. Legendája szerint 275 (más források szerint 270, illetve 307) július 13-án halt mártírhalált. Nekünk nagyon kedves az ördöggel hadakozó fiatal lány ikonja. 1713Tovább
Szent Család ikon pro és kontra

Szent Család ikon pro és kontra

Ha kiteszek mondjuk a Facebookra egy Szent Család ikont, kétféle reakciót kapok - leginkább rítusfüggően: az egyik az elismerésé/ lelkesedésé,  a másik pedig a "Mi ez a sz@r?" "Ez nem ikon, hanem giccs!" -típusú. Gondolatok a Szent Család vasárnaphoz - így ikonostul. 1699Tovább
Szent Anna és Joachim

Szent Anna és Joachim

avagy találkozás az Aranykapunál ikon. Mária szüleiről, születéséről és gyermekkoráról a Szentírás nem beszél, legfontosabb forrásunk a 2.századi apokrif Jakab-protoevangélium, melynek elbeszéléseiből merít az ikonfestő és a himnuszköltők, Damaszkuszi Szent János és Krétai szent András, amikor az ünnep (ortodox) liturgikus szövegeit írták. Erre a  forrására támaszkodunk ha az Istenszülő foganásának, születésének, a templomba való bevezetésének és elszenderedésének ikonjait akarjuk megérteni. 1960Tovább