Szent Anna és Joachim

avagy találkozás az Aranykapunál ikon.
Mária szüleiről, születéséről és gyermekkoráról a Szentírás nem beszél, legfontosabb forrásunk a 2.századi apokrif Jakab-protoevangélium, melynek elbeszéléseiből merít az ikonfestő és a himnuszköltők, Damaszkuszi Szent János és Krétai szent András, amikor az ünnep (ortodox) liturgikus szövegeit írták. Erre a  forrására támaszkodunk ha az Istenszülő foganásának, születésének, a templomba való bevezetésének és elszenderedésének ikonjait akarjuk megérteni.

A történet szerint a gazdag, ám idősödő Joákim és Anna gyermektelenek voltak. Joákim áldozatot szeretett volna bemutatni a bűneiért és egész Izraelért, de nem engedték neki, mert gyermektelen volt. (Ez Izraelben az áldás hiányát is jelentette.) Ezért egyenesen a pusztába ment, negyven napig böjtölni. Felesége, Anna is gyötrődött emiatt – otthon.  Anna kertjébe ment imádkozni és imádság közben meglátogatta őt egy angyal, aki kijelentette, hogy gyermeket fog szülni. Aztán hírhozók jöttek, akik jelentették neki Joákim közeledtét, akinek hasonló hírt hoztak az angyalok: Anna foganni fog a méhében, így hát hazaindult a pusztából. Anna Joakim elé sietett és a jeruzsálemi Templom  Aranykapujánál találkoztak. Majd hazamentek…

Anna_es_Joakim

Az ikonon ez a bizonyos találkozás van ábrázolva és  az Istenszülő fogantatása vagy Találkozás az Arany-kapunál névvel emlegetik. Szóval ha eddig azt gondoltad, hogy egy gyermek foganása túl intim ahhoz, hogy egy ikon témája legyen, tévedtél :)

Maga az ikon a Szeplőtelen Fogantatás ünnepéhez kapcsolódik – december 8 -, a keleti rítusúak egy nappal később ünneplik, jóval kevésbé rejtélyes névvel: Szent Anna foganása. (Ugye emlékszel, hogy szeptember 8-án ünnepeljük Mária születését, a Kisboldogasszonyt?)  Az ünnepet a 8. századtól ünneplik keleten és csak később terjedt nyugatra, majd IX. Piusz pápa dogmává (azaz hitétellé) emelte 1854. december 8-án. Ez nagyjából azt mondja ki, hogy Mária mentes volt az áteredő bűntől és következményeitől, tehát pl. a rendetlen hajlamoktól, és halála nem hordozta magán a büntetés “ízét”.
Keleten, amellett, hogy tisztelik az Istenszülőt, a szeplőtelen fogantatás dogmáját nem fogadják el, mert ez Mária érdemeit kisebbíti…

 A Szent Anna és Joachim ikon kedves ajándék lehet nagyszülőknek, de gyermektelen pároknak is.

Google+PinterestShare

Mi az Ön véleménye? Itt megoszthatja:

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>